Akcia 37 – Kysucké Beskydy – Kykula

18.10.2014 Kysucké Beskydy – Kykula (844 m n. m.)

A nastal „deň zúčtovania“. Teda finále projektu peši Okolo Slovenska po hraniciach. Po rôznych „dohadovačkách“ sme sa nakoniec nazbierali jedenásti. Okrem mňa sa záverečnej etapy zúčastnili moja Lenka, Janči Šparec, Miro Kardoš, Janči Miklušák, Janči Bisák, Jožko Minárik, Jožko Puškár, Igor Kostolný, Renka Šajgalíková a jej kolegyňa Janka Lechanová. Z Vrútok vyrážame pár minút po pol piatej hodine rannej. Po ceste beriem Jančiho Miklušáka a v Žiline pristupuje Janči Bisák. Celú cestu na Kysuce nám mrholí. Do Čierneho prichádzame okolo trištvrte na šesť, ešte za tmy.

Akcia 36 – Kysucké Beskydy – Veľká Rača – Kykula

20.09.2014 Sobota​ – Kysucké Beskydy – Veľká Rača (1236 m n. m.)

​Po dvoch týždňoch je počasie stále takmer letné. Predpoveď je síce brutálna, ale to nie je ani prvý a ani posledný raz. Rozhodnutie padlo už dávno a tak v sobotu o 9.30 stojíme pred obchodíkom v Podrycierovej a chalani si vychutnávajú rannú Plzeň. Doviezol nás tu Robo Šustek, Ivkin švagor z Krásna nad Kysucou. Dopredu som ho požiadal o výpomoc a tak sa vybral, spolu s dcérkou Alžbetkou, nám urobiť pánskeho kočiša. Ráno po ceste z Martina sme ho odchytili pri odbočke na Oščadnicu a spolu, v rannom daždi sa presunuli do Zvardona. Je to prechod Skalité – Zwardoň a tu sme nechali prenocovať môjho Svena do druhého dňa.

Akcia 35 – Oravské Beskydy – Pilsko – Úšust

06.09.2014 Sobota  – Oravské Beskydy – Pilsko (1557 m n. m.)

Ubehol necelý týždeň a my, v tom istom zložení, sa vezieme Svenom do Vychylovky, cieľa tejto dvojdňovky. S taxikárkou, ktorá nás vozila posledné dve akcie sme spravili rýchlu dohodu. O ôsmej nás čakal jej manžel na parkovisku pred kostolom vo Vychylovke. Odtiaľ sme sa presunuli až na Podrycierovú do časti Šudovci, kde som pre miestnymi potravinami zaparkoval Svena. Potom nás chlap za 50 € vezie do Oravskej Polhory na prechod v sedle Hliny, kde sme skončili pred piatimi dňami. Tu sme zahájili prípravy pred štartom.

Akcia 34 – Oravské Beskydy – Babia hora

31.08.2014 Nedeľa – Oravské Beskydy – Babia hora (1725 m n. m.)

Dovolenka v Bosne a Hercegovine ubehla ako voda v rieke a prišiel koniec augusta. S ním aj naplánovaná prvá dvojdňovka na zdolanie Oravských a Kysuckých Beskýd. V trojici ja, Lenka a Miro Kardoš sme sa ocitli pred pol ôsmou na nábreží Oravskej priehrady v Námestove. Voláme si ten istý taxík ako minule a Svena nechávam na parkovisku. Taxikárka, z ktorej sa po bohatej diskusii vykľula bývalá mäsiarka, nás zaviezla do Bobrova na hraničný prechod. Tu sme skončili naposledy s Mirom.

Akcia 33 – Oravská kotlina

12.08.2014 Utorok – Oravská kotlina

Tak ako som sa dohodol s Mirom Kardošom pri ukončení predošlej akcie, tak aj je. Ráno vyrážame z Martina cca 10 minút po piatej hodine rannej v smere Orava. Oravskú priehradu obchádzame zľava a keď sme pred Námestovom, avizujem dohodnutého taxikára. Ten nás bude čakať na hraničnom priechode Bobrov. Je zhruba 6.15 a my prichádzame k hranici. Presadáme do taxíka a ja musím presviedčať taxikára, že cez Poľsko je to na Suchú horu bližšie. Presne o siedmej prichádzame na priechod Suchá hora – Chocholów.

Akcia 32 – Západné Tatry – Rákoň

08.08.2014 Piatok OS 32 – Západné Tatry – Rákoň (1876 m n. m.)

Po dvoch týždňoch sme sa napriek zlej predpovedi počasia vybrali dotiahnuť Západné Tatry. Opäť sa potvrdilo to staré a v našom prípade možno otrepané príslovie, že šťastie praje odvážnym a pripraveným. Na túto akciu sme sa vybrali v trošku inom zložení. Nahlásil sa Peťo Kričko s Magdulou Gáťovou a Zuzka Gajdošová so synom Robkom. Tí išli v jednom aute a na Svenovi sme išli ja, Lenka a Miro Kardoš. Ráno o piatej sme vyzdvihli Mira v Záturčí a presunuli sme sa na benzínku do Sučian, kde dorazila druhá osádka.

Akcia 31 – Západné Tatry – Klin

26.07.2014 Sobota – Západné Tatry – Klin (2176 m n. m.)

Na moje súkromné jubileum v turistike vyšla celkom slušná túra. Hlavný hraničný hrebeň Západných Tatier. Po poslednom prechode Kamenistou dolinou bolo jasné, že do Pyšného sedla musíme z poľskej strany. Ráno o 5.00 sa naloďujeme do Svena v zložení ja, Lenka, Janči Šparec a Miro Kardoš. Janči Bisák ide opäť ako styčný dôstojník. Cez Oravu šviháme do Zakopaného, časti Kiry. Dúfali sme, že budú premávať koníky, ale po nich nebolo zatiaľ naozaj ani smradu. Je trištvrte na sedem a my vyrážame hore Dolinou Koscieliska. Za hodinu sme na Schronisku na Hali Ornak.

Akcia 30 – Západné Tatry – Kresanica

15.07.2014 Utorok​ – Západné Tatry – Kresanica (2122 m n. m.)

​Etapa, ktorú som musel kvôli nepriaznivému počasiu preložiť z piatka 11.júla na dnešný deň, sa začala veľmi sľubne. Dopredu dohodnutý Jano Šmoll mňa a Mira Kardoša vyzdvihol o 5.50 hod v Podbanskom, kde sme nechali na parkovisku môjho Opla. Na terénnom aute Hyundai Terracan nás viezol najprv k horárni Podbanské, kde sme si vyzdvihli kľúče od vstupu do Tichej doliny. Miestny horár sa trochu bránil, keď som ho fotil. Asi sa bál, že mu ukradnem dušu…hehehe. Vysvetlil som mu, že nie som žiaden ekoterorista a tak sa trochu ukľudnil.

Akcia 29 – Vysoké Tatry – Svinica

24.06.2014 Utorok – Vysoké Tatry – Svinica (2301 m n. m.)

Opäť sme využili medzeru v nestálom júnovom počasí a tak si vyberáme po niekoľkodňovom sledovaní meteorologického portálu Meteoblue práve tento utorok. K tejto etape ale potrebujeme styčného dôstojníka a tak som sa dohodol s Jankom Bisákom. Na poslednú chvíľu však ochorel a misia bola ohrozená. Janko sa však rozhodol, že choroba nechoroba, akcie sa zúčastní. Odchod je naplánovaný na 3.30 hod ráno. Ráno som sa však zdržal, lebo som zabudol mobil. Janči prišiel rýchlikom o tretej a Ľuba Feketeho som vyzdvihol od frajerky pri Jamajke v Priekope.

Akcia 28 – Vysoké Tatry – Hrubý štít

10.06.2014 Utorok – Vysoké Tatry – Hrubý štít (2172 m n. m.)

Prešlo takmer 10 mesiacov a snehové podmienky v Tatrách nám dovolili naštartovať pokračovanie akcie Okolo Slovenska po štátnej hranici. S Jančim sme sa o tom rozprávali už niekoľko týždňov a keďže v týchto dňoch udreli tropické horúčavy, usúdili sme, že je najvyšší čas. Teda ja som túto akciu spískal prakticky zo dňa na deň. Ráno o piatej nakladám najprv Mira Kardoša v Záturčí a potom Jana Šparca v Hornom Záturčí a vyrážame.